KoskisenTiedotteetTiedotteetKoskisen konserni järjestelee toimintojaan

Koskisen konserni järjestelee toimintojaan

Puutuoteteollisuudessa toimiva Koskisen konserni käynnistää muutosohjelman, jonka tavoitteena on edistää kannattavuutta ja investointeja. Muutoksen läpiviemiseksi konsernissa aloitetaan yt-neuvottelut.

Saha-, lastulevy-,vaneri- ja taloteollisuuden perheyhtiö Koskisen konsernissa aloitetaan useita toimintoja sisältävä muutosohjelma. Muutosohjelmaan kuuluu suunnitelmat koivusahauksen ja liimalevytuotannon lakkauttamisesta Hirvensalmella, kahden liiketoimintayksikön yhdistämisestä Järvelässä, konsernipalveluiden uudelleenorganisoinnista sekä rahoituksen uudelleenjärjestelystä.

”Päätuotteidemme eli vanerin ja sahatavaran globaalit markkinanäkymät ovat erinomaiset. Haluammekin tulevaisuudessa keskittyä ydinalueisiimme. Siksi valitsemme tarkkaan, mihin keskitymme ja missä kasvamme”, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Jukka Pahta.

Muutoksen läpiviemiseksi konsernissa aloitetaan yhteistoimintaneuvottelut. Henkilöstön vähennystarpeeksi on arvioitu enimmillään 40 henkilöä ennen mahdollisia uudelleen työllistymisvaikutuksia. Suunniteltujen henkilöstövähennysten arvioidaan kohdistuvan erityisesti Hirvensalmen koivusahauksen ja liimalevytuotannon yksikköön ja konsernin yhteisiin palveluihin. Koskisen Taloteollisuus ei kuulu nyt aloitettavien yhteistoimintaneuvotteluiden piiriin.

”Suunnitelluilla uudelleenjärjestelyillä pyrimme vaikuttamaan siihen, että vähennystarve olisi mahdollisimman pieni. Esimerkiksi Hirvensalmen lakkauttamisuhan alla olevan yksikön henkilökunnalle voidaan tarjota työtä muista yksiköistämme”, Pahta sanoo.

Ympäristöystävällisten vaneri- ja sahatavaratuotteiden kysynnän ennustetaan kasvavan ympäri maailmaa. Havusahatavara oli viime vuonna Suomen neljänneksi suurin vientituote.

Koskisen lastulevytehdas on ainoa laatuaan Suomessa. Lyhyt logistiikkaketju ja asiakkaiden tarpeiden mukaan räätälöidyt toimituserät ovat kilpailuvaltteja ja luovat erinomaiset kasvunäkymät myös kotimaassa.

Tiedotamme asiakkaita ja muita sidosryhmiä asioiden edetessä.

Jukka Pahta, toimitusjohtaja, Koskisen konserni

Yhteydenotot:

Minna Luomalahti, markkinointipäällikkö, Koskisen konserni
minna.luomalahti@koskisen.com
040 5534 332

Koskisen konserni on 109-vuotias puutuoteteollisuuden perheyritys, joka työllistää yli 1000 henkilöä. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 264 miljoonaa euroa. Tästä vientiin meni yli puolet. Koskisen tuotantolaitokset sijaitsevat Järvelässä, Hirvensalmella, Vierumäellä, Venäjällä ja Puolassa. Konsernin puunhankinnasta vastaa Koskitukki.