Koskisen OyTiedotteetTiedotteetKoskisen konsernin yt-neuvottelut on saatu päätökseen

Koskisen konsernin yt-neuvottelut on saatu päätökseen

Puutuoteteollisuudessa toimiva Koskisen konserni käynnisti toukokuun alussa muutosohjelman, jonka tavoitteena on edistää kannattavuutta ja investointeja. Osana muutosohjelmaa konsernissa aloitettiin yt-neuvottelut, joiden seurauksena yhtiöstä vähennetään 38 työpaikkaa.

Saha-, lastulevy-, vaneri-, koivu- ja taloteollisuuden perheyhtiö Koskisen konsernissa aloitettiin toukokuun alussa useita toimintoja sisältävä muutosohjelma. Muutoksen läpiviemiseksi yhtiössä käynnistettiin yhteistoimintaneuvottelut, joiden seurauksena Hirvensalmen toimipisteen koivusahaus- ja liimalevytuotannot lakkautetaan sekä lastulevy- ja vaneriteollisuus yhdistetään levyteollisuus-yksiköksi. Tämän lisäksi konsernin yhteisiä palveluita tehostetaan ja organisoidaan uudelleen.

Muutosten myötä myös henkilöstöä joudutaan irtisanomaan. Neuvotteluiden alkaessa vähennystarpeen arvioitiin olevan enimmillään 40 henkilöä ennen mahdollisia uudelleentyöllistymisvaikutuksia. Tästä toteutui 38, joista irtisanottiin 26 ja uudelleenjärjestelyjä tehtiin 12 henkilön osalta. Neuvottelujen aikana pyrittiin hakemaan ratkaisuja, joissa henkilöstövähennykset jäisivät mahdollisimman pieniksi.

“Irtisanomiset ovat todella ikäviä. Vaikeita päätöksiä on kuitenkin tehtävä, jotta voimme keskittyä ydinosaamiseemme ja kasvaa tulevaisuudessakin. Tuemme irtisanottavien työllistymismahdollisuuksia tarjoamalla työllistymistä edistävää valmennusta yhteistyössä TE-keskuksen ja muiden toimijoiden kanssa.  Osalle olemme jo nyt pystyneet tarjoamaan työtä muista yksiköistämme”, sanoo Koskisen konsernin toimitusjohtaja Jukka Pahta.

Pahta pitää levytuotteiden ja sahatavaran kysyntätilannetta vahvana. Viime vuonna havusahatavara oli Suomen neljänneksi suurin vientituote.

“Koskisen valmistaa suomalaisesta puusta huipputuotteita. Asiakaslähtöinen palvelu, räätälöidyt tuotteet sekä kiertotaloutta tukeva puuraaka-aine antavat meille hyvät kasvunäkymät. Nyt tehdyt muutokset varmistavat, että voimme keskittyä vahvuuksiimme ja jatkaa kasvamista”, sanoo Pahta.

Jukka Pahta, toimitusjohtaja, Koskisen konserni
jukka.pahta@koskisen.com

Yhteydenotot:

Minna Luomalahti, markkinointipäällikkö, Koskisen konserni
minna.luomalahti@koskisen.com
040 5534 332

Koskisen konserni on 109-vuotias puutuoteteollisuuden perheyritys, joka työllistää yli 1000 henkilöä. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 264 miljoonaa euroa. Tästä vientiin meni yli puolet. Koskisen tuotantolaitokset sijaitsevat Järvelässä, Hirvensalmella, Vierumäellä, Venäjällä ja Puolassa. Konsernin puunhankinnasta vastaa Koskitukki.